Raidetangon pään irroitusta edelsi tarkan etäisyyden mittaaminen sisäpäähän päin työntömitalla. Uusi ja vanha osa kun olivat saman kokoiset, niin aurauksen ei pitäisi muuttua. Tämän jälkeen löysäsin aavistuksen aurauksen kiristysmutteria, jotta uuden osan kohdistus nopeutuu.
Herkistelemällä irroitusöljyllä vanhan kiinnitysruuvi irtosi ja ulosvetäjä paikoilleen. Ulosvetäjä työnsi viallisen osan irti voimakkaan pamauksen saattelemana. Vanhan kierto irti ja uusi paikoilleen.
Tässä onkin jo uusi paikoillaan kiristettynä. Koeajon jälkeen tietää onko ohjauspyörä keskellä vai tuliko auraukseen heitto. Tässä kuvassa näkyy myös jarruletkun läpivienti olkavarressa. Vuosikymmenten rasitus murtaa letkun pinnan läpivientikumin olemassaolosta huolimatta.
Jarruletkujen vaihtotyö saattaa osoittautua hankalaksi, jos vanhat ovat jumiutuneet kuumuuden ja iän takia. Tässä autossa oli onni matkassa, sillä kaikki letkujen ruuvit mukaanlukien ilmausruuvit lähtivät kevyesti irti. Ei ollut aiempaa kokemusta letkujen vaihtamisesta, mutta operaatio osoittautui todella helpoksi. Jarrunestettä valui muutama pisara, vaikka tulppasinkin putken irroituksen jälkeen.
Uuden letkun asennuksessa laitoin teipit putken päihin ettei mitään roskaa mene sisään. Vasta kiinnityksen alkaessa otin suojan pois.
Uusi letku paikoillaan kiristettynä. Sama operaatio toistettiin toiselle puolelle ja näin piirun verran turvallisempi auto. Edellinen omistaja ei puheidensa mukaan ollut koskaan vaihtanut jarrunesteitä, joten oli hyvä samassa yhteydessä vaihtaa nuokin. Ostin litran DOT 5.1 nestettä ja hyödynsin takaiskuventtiilillä varustettua tarkoitukseen luotua letkua vaihtotyössä.
Otin lääkeruiskun avuksi ja tyhjensin nestesäiliön ennen ilmausta.
Löysin kätevän suppilon nesteen täyttöön paremman puuttuessa.
Toistin saman vielä taka-akselilla ja näin n. 8 desilitraa vanhaa nestettä vaihtui uuteen.
Tässä kuvassa näkyy jousikuppi, joka on myös vaihdettu jotain vuosia aiemmin uuteen ruostevaurioiden takia.
Herkistelemällä irroitusöljyllä vanhan kiinnitysruuvi irtosi ja ulosvetäjä paikoilleen. Ulosvetäjä työnsi viallisen osan irti voimakkaan pamauksen saattelemana. Vanhan kierto irti ja uusi paikoilleen.
Tässä onkin jo uusi paikoillaan kiristettynä. Koeajon jälkeen tietää onko ohjauspyörä keskellä vai tuliko auraukseen heitto. Tässä kuvassa näkyy myös jarruletkun läpivienti olkavarressa. Vuosikymmenten rasitus murtaa letkun pinnan läpivientikumin olemassaolosta huolimatta.
Jarruletkujen vaihtotyö saattaa osoittautua hankalaksi, jos vanhat ovat jumiutuneet kuumuuden ja iän takia. Tässä autossa oli onni matkassa, sillä kaikki letkujen ruuvit mukaanlukien ilmausruuvit lähtivät kevyesti irti. Ei ollut aiempaa kokemusta letkujen vaihtamisesta, mutta operaatio osoittautui todella helpoksi. Jarrunestettä valui muutama pisara, vaikka tulppasinkin putken irroituksen jälkeen.
Uuden letkun asennuksessa laitoin teipit putken päihin ettei mitään roskaa mene sisään. Vasta kiinnityksen alkaessa otin suojan pois.
Uusi letku paikoillaan kiristettynä. Sama operaatio toistettiin toiselle puolelle ja näin piirun verran turvallisempi auto. Edellinen omistaja ei puheidensa mukaan ollut koskaan vaihtanut jarrunesteitä, joten oli hyvä samassa yhteydessä vaihtaa nuokin. Ostin litran DOT 5.1 nestettä ja hyödynsin takaiskuventtiilillä varustettua tarkoitukseen luotua letkua vaihtotyössä.
Otin lääkeruiskun avuksi ja tyhjensin nestesäiliön ennen ilmausta.
Löysin kätevän suppilon nesteen täyttöön paremman puuttuessa.
Toistin saman vielä taka-akselilla ja näin n. 8 desilitraa vanhaa nestettä vaihtui uuteen.
Lopuksi muutama yleiskuva auton etuakselista. Tähän autoon on vaihdettu uudet jarrupalat ja -levyt molemmille akseleille ja ne näyttävätkin todella hyvä kuntoisilta. Kulumistunnistimet ovat plussaa ja enpä ole näitä muissa autoissani nähnytkään.
Tässä kuvassa näkyy jousikuppi, joka on myös vaihdettu jotain vuosia aiemmin uuteen ruostevaurioiden takia.
Olihan infomatiivinen kirjoitus! Kiitos. Meillä on raidedangon pää hakusessa, se tulisi tosiaan meilläkin vaihtaa. Hyvä vinkki tuo että ulosvetäjä käy tuohon hyvin. Täytyy pitää tämä blogi mielessä sitten kun vaihdon aika tulee. Kuinka usein tuo jousikuppi tulisi vaihtaa?
VastaaPoistaMeilläkin olisi hyvin pian jarruremontin aika, olisikohan aika vaihtaa nuo jarruletkut. Vastikään täytyi turvautua tiepalveluihin, jotka toimivat ympärivuorokautisesti. Nimittäin jokin ihme jarruvika tai vastaava tuli autooni kesken matkan tosi myöhään illalla.
VastaaPoista