Peugeot 206 taka-akselin korjaaminen


Katsastushylky tuli yllättäen tyyppiviasta eli taka-akselista. Samaan piti vaihtaa myös etulevyt, mutta tuo oli jo tiedossa ja vain laiskuus oli esteenä ajanmukaiselle korjaamiselle. Ennen katsastusta oli havaintoja mahdollisesta ongelmasta takana, sillä en millään pystynyt paikallistamaan oikealta takaa tullutta kolinaa iskarin vaihtamisesta huolimatta.



Miksi asioiden pitäisi olla helppoa kun ne voivat olla vaikeita. Liian pitkään pyörineet rummut eivät halunneet irrota mitenkään, ja irrotessaan lenteli jarrujen osia sekö liinat vioittuivat. Olivatpahan vaihdon tarpeessa nuokin.
Tässä kohtaa vaurioitunut tukivarsi ei sitten millään halunnut irrota ja työskentelyolosuhteet eivät juuri mahdollistaneet kunnon lekan käyttämistä.
Päädyin irrottamaan koko taka-akselin, kun arvoin vaihtoakselin ja korjaamisen välillä. Hyvin tyypilliset vauriot akselin laakeripinnassa kuten alakuvassa näkyy.

Lattialla osien palastelu oli todella helppoa ja kätevää.

Uusien laakerien puristamisessa jälleen innovointia kunnollisten prässien puuttuessa.
Sen sijaan että lähdin vaihtamaan laakeripintoja, päätin lisätä kolmannen laakerin sisäreunalle. Tämä oli kaikkein huonoin laakeripinta ja näin kolme laakeria pitää paketin varmasti paremmin toimivana kuin kaksi. Edellinen omistaja oli kyllä vaihtanut laakerit juuri aiemmin, mutta eihän ne kestä jos kohta on sama sen vaurioituneen kohdan kanssa.

Melkoista kikkailua, mutta asennappas itse autotallin lattialla taka-akseli tee se itse -varusteilla.
Uusitut jarrukengät, uudet rasvat laakereissa sekä rasvanipat molemmissa takatukivarsissa takaavat luistavan menon tästä eteenpäin.

Jälkiviisautena kannattaa merkata vääntötankojen sijainti tukivarsiin ennen iroittamista. Säästää muutaman tuumailuminuutin takaisin asennuksessa.

Kommentit

  1. Onko taka-akselin laakerit kestäny? Kuinka pitkään edellisen omistajan laakerit kestivät?

    VastaaPoista

  2. Eikö se kolmas laakeri ole tyhjän päällä ? Kynkän sisällä ei ole kunnollista tukipintaa kolmannelle laakerille.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoista lukea taka-akselin korjauksesta. Kaverillani Porvoossa itseasiassa kävi sama. Peugeot 206 ja taka-akseli hajosi. Hänellä ei ollut tiloja missä yrittää itse minkäänlaisia korjaustöitä joten autokorjaamo sai hoitaa tehtävän. Matka on jatkunut vielä hienosti korjauksen jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Kätevää, kun osaat itse korjailla autoja noin kätevästi ja taka-akselikin irroitit tuosta vain. Meillä on auto menossa ihan pian Peugeot merkkihuoltoon, kun ei kyllä itse osata tehdä autolle yhtään mitään, joten annetaan ammattilaisten hoitaa hommat. Toivottavasti ei löydy vaurioituneita tukivarsia tai muuta vastaavaa autosta.

    VastaaPoista
  5. Voi näitä Peugeotien taka-akseleita, kokemusta on näistä. Kaverilla oli myös Pösö, jossa oli taka-akselivika. Onneksi autokorjaamo hoiti sen kuntoon ja sitten meni katsastuksesta sekin auto läpi.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti