Mercedes Benz W210 E200 purkaa akun - sähkövian metsästystä ja katsastus

Nolot ensimetrit autolla siis päätyivät virran loppumiseen ja sammumiseen pimeään kylätienooseen. Löysin autosta helposti useammat sulakerasiat, mutta sulakkeiden irroittelu ei muuttanut tilannetta ja lepovirta näytti olevan sen 7 A:n luokkaa.

Helpoin seuraava kohde oli tietty ottaa laturista johdot irti ja niinhän siinä kävi, että lepovirta asettui välittömästi pihtiamppeerimittarilla mitattuna 0,65 A:n paikkeille.

Aprikoin olisiko pitänyt irroittaa laturi irti jännitesäätimen irroittamista varten, mutta päädyin äheltämään kädet moottorin välikköön ja sain kuin sainkin suojakopan ja vanhan jännitesäätimen irti.






Todennäköisesti netistä olisi löytynyt ohjeet tämänkin kunnon selvittämiseen, mutta päädyin ajelemaan Motonettiin hakemaan korvaavan tuotteen hintaan 25 €.


 Tässä kuvassa uusi jännitesäädin on paikoillaan. Kuva on epätarkka, mutta koska ei ollut sen parempaa näköyhteyttä niin piti kuvasta tihrustaa onnistuiko uuden osan asentaminen vai ei.

 Lepovirta näytti edelleen liian isolta, mutta toisaalta akun jännite ainakin oli just oikealla tasolla eli 12,7 V:n tienoilla.

Varasin kylmästi autolle katsastusajan, jotta saadaan selvyys onko autossa jotain muutakin korjattavaa. 20 vuotta vanhassa autossa voi olla aivan mitä tahansa vikoja ja sen verran saman ikäisiä on otettu tieliikenteestä pois juuri katsastushylkyjen takia eli tässä kannattaa pelata varman päälle.




Tässä kuvassa näkyy lepovirta (oven ollessa avoinna) 1.74 A. Eli yli 7 A:n lepovirta oli pienentynyt melkoisesti.


K1 Katsastus otti perjantain viimeisenä autona kohteen työnalle ja sainkin hyvää palvelua.

Auton kunto näytti suorastaan uskomattoman hyvältä: päästöt olivat kuin uudesta autosta kuin myös jarrut. Iskareiden arvot olivat haarukassa, joten ei mitään moitteita sieltäkään suunnasta.


Kuva perästä kertoo pientä tihkuntaa, mutta ei mitään sen vakavempaa ongelmaa.

Tästä kuvasta ei paljon selvää saa, mutta pohja oli ruosteeton ja ikäisekseen erittäin hyväsä kunnossa. Oven helmat tuossa kertovat omaa karua tarinaansa ruostevaurioista, joita tämän ikäluokan mersuissa taitaa olla kaikissa.

Huolimatta hyvistä uutisista tuli myös huonoja: molemmat etujarruletkut sekä vasen raidetangon pää olivat uusintaa vaille. Näin autolle tuli hylky ilman ajolupaa johtuen pitkästä seisonta ajasta.

Illemmalla aloin tarkemmin mittailemaan virtojen kulutuksia, koska ei vieläkään ollut täyttä varmuutta toimiiko auton sähköjärjestelmä nyt vai ei. Auton akun jännite oli talliin ajon jälkeen kuten alla näkyy ja lepovirta 0,69A. Pihtiamppeerimittari näytti noin 0,3A:n lepovirtaa tyhjänä, joten virrankulutus lienee siten noin 0,4A.


Aiempi jännitesäädin ei saanut millään akun latausjännitettä yli 12.5 voltin ja nyt aamulla ensimmäisen käynnistyksen aikana päästin heittämällä 14,1 volttiin latausvirran ollessa noin 7A.


Auton sammuttamisen jälkeen jännite jäi 13,21 volttiin ja lepovirta mittarin mukaan 0,58A. Tuosta kun otetaan oletettu mittarin heitto 0,3A pois jää lepovirraksi 0,28A.


Näin ollen mitä ilmeisemmin autoa vaivannut akun purkava sähkövika oli ratkaistu ja voi keskittyä seuraaviin pieniin probleemeihin eli jarruletkujen sekä raidetangon pään vaihtamiseen.

Auto on ikäisekseen yllättävän hyvä ajaa ja elegance tason varustelu on varsin kattava. Eka parannuskohde on asentaa päiväajovalot, sillä minkäänlaista ajovaloautomatiikkaa ei tässä kyseisessä yksilössä ole.


Kommentit