Jooh ei ilo toimivasta laturista kauaa kestänyt: mittarivalot kyllä pelasi liiankin hyvin, sillä arki koitti ja laturin merkkivalo ei sammunut millään. Etsin netistä ohjetta mitä voisi tehdä, ja erilaiset mittailut eivät tuottaneet tulosta. Eli diodisilta vaikutti ehjältä, samoin jännitesäädin, mutta laturi vaan on mykkä. Netin videoista tuli kyllä uutta tietoa mm. AC-jännitteen mittaaminen, mikä saa olla max 0,5 volttia auton käydessä tai ylipäätään miten vikaa voi selvittää. Boschin laturin diodisilta kun on kolvattu kiinni ja jokainen diodi näytti ehjältä päädyin tilaamaan uuden samalla muiden osien kanssa.
Tuunasin myös moottorin ja rungon maadoituksen kuntoon, vaikkei siinä mitään vikaa tainnut ollakaan..
Siinä säätimet vierekkäin. Molemmissa ainakin vastus antoi identtiset lukemat mutta tuo puolijohdeosa jäi mysteeriksi miten se tulisi mitata.
Siinä murheen kryyni kokonaisena.
Löysin taas autodocin sovelluksella halvimmat osat saksasta. Uusi 120A laturi vaivaiset 157 €, sama alvadissa 240 € kuin myös skruvatissa. Sisäilman raitisilmasuodatin oli taas sarjassa outoja asioita. Kuten kuvassa näkyy hinta oli 11,62 €. Nyt tuo sama maksaa 56 € pari päivää myöhemmin.
Otin lisäksi uuden kromilistan puskuriin, sillä vanha kyllä oikeni muttei siitä mitään esteettisesti sopivaa enää tullut. Koklnaisuudessaan koko paketti 260 € sisältäen moniurahihnan, kaikki suodattimet, tulpat, ja pari Fordin suodatinta myös.
Nyt olin sitten hyvää aikaa pestä auton sisätilat kunnolla. Ei riittänyt rahaa ostaa kunnollista tekstiilipesuria, vaan tein putsin höyrypesurin, rakennusimurin ja AutoGlymin ammattilaistuotteisen avulla.
Höyrypesurikierroksella sain käytännössä kaikki pinnat puhdistettua likatahroista. Jatkoin Autoglymin sisäpesuaineella ja puuvillaliinan kanssa pesulla. Tämän jälkeen vielä huolellinen imurointi sekä AutoGlymin hajun poistajaa säästäväisesti pinnoille ja näin autosta tuli raikkaan hyvän tuoksuinen. Saapi nähdä onko pysyvä tulla vai irrottaako ensimmäinen päivä auringossa hajun esiin.
Lopuksi irroittelin hanskalokeron etsiessäni raitisilmasuodattimia. Tulos: vain yksi löytyi hanskalokeron alapuolelta jalkatilasta.
Auto oli nyt ihan siisti noin neljän tunnin uurastuksen jälkeen. Tästä jatkoin korin ja etenkin ovien tutkailua, mikä onkin oma juttunsa.
Tuunasin myös moottorin ja rungon maadoituksen kuntoon, vaikkei siinä mitään vikaa tainnut ollakaan..
Siinä säätimet vierekkäin. Molemmissa ainakin vastus antoi identtiset lukemat mutta tuo puolijohdeosa jäi mysteeriksi miten se tulisi mitata.
Siinä murheen kryyni kokonaisena.
Löysin taas autodocin sovelluksella halvimmat osat saksasta. Uusi 120A laturi vaivaiset 157 €, sama alvadissa 240 € kuin myös skruvatissa. Sisäilman raitisilmasuodatin oli taas sarjassa outoja asioita. Kuten kuvassa näkyy hinta oli 11,62 €. Nyt tuo sama maksaa 56 € pari päivää myöhemmin.
Otin lisäksi uuden kromilistan puskuriin, sillä vanha kyllä oikeni muttei siitä mitään esteettisesti sopivaa enää tullut. Koklnaisuudessaan koko paketti 260 € sisältäen moniurahihnan, kaikki suodattimet, tulpat, ja pari Fordin suodatinta myös.
Nyt olin sitten hyvää aikaa pestä auton sisätilat kunnolla. Ei riittänyt rahaa ostaa kunnollista tekstiilipesuria, vaan tein putsin höyrypesurin, rakennusimurin ja AutoGlymin ammattilaistuotteisen avulla.
Lopuksi irroittelin hanskalokeron etsiessäni raitisilmasuodattimia. Tulos: vain yksi löytyi hanskalokeron alapuolelta jalkatilasta.
Auto oli nyt ihan siisti noin neljän tunnin uurastuksen jälkeen. Tästä jatkoin korin ja etenkin ovien tutkailua, mikä onkin oma juttunsa.
Kylläpä sinä olet paljon touhuillut autojen parissa ja osaat laitella monenlaista haastetta kuntoon, nytkin tämä laturin kunnostus. Kaveri on myös kova laittelemaan autoja kuntoon ja tilaa usein ulkomailta asti varaosia korjattavaan autoon. Minun taas olisi varattava pian asennus auton akulle, sillä tämä kova talvi on osoittanut, ettei taida nykyinen akku olla enää kovinkaan hyvässä kunnossa.
VastaaPoista