Alkulämmittelyn eli oikean etuoven vaihtamisen jälkeen aloin
innolla purkamaan auton etuosaa, sillä ainakin haettu oikea etulokasuoja oli
vaihdettava paikoilleen. Sanotaanko vaikka niin, että ei mennyt ihan niin kuin strömssöössä
kun osien poistelu eteni. Ylläolevasta kuvasta näkee hyvin korroosion syömien
etuoven sekä vasemman etulokasuojan alaosien kohtalon. Vasemman etulokasuojan irrotuksen
yhteydessä paljastui entisen omistajan nerokas pakkelikorjaus, jonka johdosta
lähes koko alareuna lokarista oli kadonnut.
Kun hommaan on ryhtynyt, päätin myös rohkeasti irrottaa
helman reunan suojana olleen muovilistan: sen alla näkyi useampi kupru mikä ei
kielinyt hyvää. Lista lähti ihan mukavasti irti, vaikka olikin napakasti kiinni
helmassa. Kuprujen alta paljastui ikävät korroosiovauriot, joista pahimmat
löytyivät helman takaosasta. Erityisen huonotilanne oli kaaren jatkeena olleen
muovilistan tausta: sitä ei nimittäin enää ollut ollenkaan.
Yllä olevasta kuvasta näkyy helmojen päiden kunto, molemmat
olivat suhteellisen hyvässä kunnossa ja ilman edellisen omistajan pakkelointia
ei tuossa vasemmassakaan päädyssä varmasti olisi noin paljon ruostetta.
Pesin painepesurin hyrrällä ostolokarin kuprut pois ja
mukavastihan se ruoste sieltäkin pilkistää. Onneksi sentään oikea puoli oli
erittäin hyvässä kunnossa pinnaltaan. Tässä vielä lähikuvat kadonneesta metallista, muisto vain
jäljellä. Samaan konkurssiin poistin massat tuulilasin vasemmasta alareunasta ja
a-pilarin alareunasta myös. Kannattaa tehdä kunnolla korjaus, kun nyt
ylipäätään on hankkeeseen ryhtynyt.
Helpottamaan helman korjausta poistin vasemman taka-oven ja
teippasin kunnolla suojan juuri puhdistettua sisätilaa suojaamaan. Välipalana
muuten laitoin uuden aktiivihiilisuodattimen patruunan paikoilleen. Edellisestä
vaihdosta oli ehtinyt kulua vaivaiset 15 vuotta päätelleen suodattimen kupeessa
olleesta päivämäärästä (täsmää myös huoltokirjan kanssa).
Omistuksessa ei ole hiekkapuhalluslaitetta, mutta sen sijaan löytyy pullo Mastonin Rost Stoppia, joten alkoi irtoruosteen poistamisen jälkeen kyseisen forforihapon sutiminen jokaiseen mahdolliseen paikkaan. Irtoruosteet hinkkasin muuten sekä kulmahiomakoneen teräsharjalla kuin eri kokoisilla porakonevispilöillä. Sen verran paksut pinnoitteet helmasta löytyi, että kulmahiomakone irrotti paljon ketterämmin sekä ruosteen että maalit sopivalta alueelta. Käsittely muutti kaikki ruostuneet pinnat mustiksi, toivottavasti toimii.
Sitten alkoikin kova jälleenrakennustyö ja pinnoittaminen:
reikiin paikkausmateriaalia ja ruostuneiden kohtien pohjamaalausta. Itseltä kun ei lankakonetta löydy, hain naapurikylältä
ydintäytelankakoneen lainaksi ja semmoisen tunnin askartelun jäljiltä oli
tarvittavat neljä paikkaa saatu umpeen. Neljäs vaurioitunut kohta hyvin
tyypillinen vasemman etupyörän edessä oleva saumamassa ja peltien yhtymäkohta. Lopuksi vedin rälläkällä pinnat sileäksi näkyvissä paikoissa ja oli aika aloittaa pintakäsittelyvalmistelut.
Tässä on jo päästy pakkeloinnin jälkeiseen pohjustukseen.
Pakkelina oli Wurthin ammattitason 2-komponnettipakkeli ja sitten sen päälle
ruiskuteltu epoksipohjamaali. Ruiskutteli pohjamaalia about 4 kerrosta ja
samalla siirsin rajausta pari kertaa ettei jää perinteinen iso rajalinja vanhan
ja uuden välille.
Molemmat lokarit käsittelin huolella myös takapuolelta: Rost
Stop, Hammerite erikoispintojen pohjamaali, Hammerite vasaralakka ja lopuksi
kotelonsuoja-aine.
Ohessa valmista pintaa eli Rost Stop, 1k epoksipohjamaali,
pintamaali sävy 702, ja 1k lakka. Pintamaalia ja lakkaa suihkuttelin about
neljä kerrosta molempia.
Vasempaan lokariin jäi ikävästi
harmaa reunus, sillä yritin hienoa sävyjen häivytystä päinvastaisella
lopputuloksella. Ilmeisesti maali oli liian märkää ja otti jostain tummaa
mukaan. Olisi pitänyt malttaa odottaa kuivumista, mutta kärsimättömyys ei
tässäkään asiassa tuonut hyvää lopputulosta. Toiseksi pintamaali alkoi olemaan
sen verran vähissä, ettei ollut intoa lähteä enää kauppaan hakemaan uutta
purkkiakaan. Sen verran muutes tuli oppia maalarinteipin käytöstä lakkauksen
kanssa, että se imee helposti itseensä lakkaa ja kun poistaa teipin jää ”mukava”rantu.
Tässkin olisi varmasti ennakoiminen toiminut eli lakkauksessa teippi kauemmaksi
ja välttää kastelemasta.

Sitten
vaihdoin öljyt aiempien vaihtokohdan oltua 7.3.2013 ja vaihdettu
kilometrimäärässä 266 430. Nyt kilometerjä oli aika lailla tarkka 283
elikkäs viimeisenä vuotenaan ajossa ennen keulaosumaa (2014) autolla oli ajettu
lähes 13,5 tkm. Harmi ettei auton muista huolloista ole mitään merkintöjä…
tosin katsastuslapuista voi päätellä kyllä jonkin verran tehdyistä
korjauksista. Öljyt muuten ovat nyt Motonetin 5W50 Full Synthit edukkaaseen 23€
purkki hintaan (5 litraa). Onneksi nurkissa oli samaa öljyä kannun pohja niin
sain tarvittavan 5,5 l määrän kasaan.
Kuva kotelon sisältä kuskinpuolelta helmasta, ei aivan huono! Ruiskuttelin litran Tectylin kotelonsuoja-ainetta autoon pitämään korroosiota poissa. Ruiskutin molemmat (vasen, oikea) helmakotelot, runkopalkit edestä moottorin molemmilta puolilta sekä a-pilarin alareunassa olleet palkit. Lopuksi pinnoittelin autoa alustamassalla helmojen päädyistä sekä pyöränkoteloista haavoittuvaisimmista kohdista.

Onpas siellä tosiaan alaosat kärsineen näköisiä, tuota ei enää pelkkä korroosionesto olisi pelastanut. Kovan homman olet kyllä tämän auton korjaustyössä tehnyt. Ystäväni on myös kova kunnostamaan vaurioajoneuvoja, täytyypä linkata tämä sun blogi hänelle.
VastaaPoista