Rav4 tutuksi

Auton mittarissa oleva lukema 116 tkm tuntuu uskomattomalta suhteuttaessaan sen ajoneuvon ikään (20 vuotta). Kilometrejä on siis tullut keskimäärin noin 6 tkm vuodessa. Auton historiasta selvisi ensimmäisten 55 tkm:n osalta kotimaaksi Saksa, loput on ajettu suomessa vuosien 2005 - 2010 välillä. Huoltohistoriasta ei oikeastaan ole kuin pari kuittia mukana, huoltokirjasta ei jälkeäkään, remmi vaihdettu 2005 suomessa 67 tkm:n kilsoissa ja ruostesuojaus tehty 2005. Sinällään mukana tulleet katsastustarkastuskortit kertoivat hyvin vuosittain ajetut kilometrit, joita oli tullut jokseekin vähänlaisesti. Omistajan mukaan autoa oli huollettu hyvin, eikä sitä ulkoasun perusteella käy kieltäminen.

Sen suurempia tutkiskeluja tekemättä päätin alkaa suorittamaan laajempaa määräaikaishuoltoa autolle. Motonetin vakioasiakkaana hain 130 € edestä öljyjä, niistä oli helppo aloittaa huoltotoimenpiteet.

Öljyjen vaihtoa helpotti auton mukana tullut korjauskäsikirja, tosin pieniä virheitä mahtui kirjan kansien sisään. Jostain syystä vaihteiston ja välivaihteiston öljytilavuus oli kerrottu erikseen nelivetoiselle yhteistilavuudeksi tullen 5,7 litraa. Jo ajoneuvon vanhoja öljyjä poistaessa noin paljoa vanhoja öljyjä ei saanut pois saatikka mitenkään enempää kuin viisi litraa uusia tilalle. Amatööriä harhauttamaan oli lisäksi kaksi eri poisto proppua: yksi vaihteistossa ja toinen välivaihteistossa. Jälleen youtube apuun ja videoista selvisi vaihteistojen jakavan öljytilan tosin muodon takia poisto pitää suorittaa molemmista erikseen.

Perän osalta tilanne olikin paljon yksinkertaisempi: tulppa poistolle ja lisäykselle, öljyä meni tosin tasan litra ilmoitetun 0,9 l:n sijaan.







Öljun vaihto tuntui melko helpolta toimenpiteeltä verrattuna seuraavaan elikkäs jakopään hihnan vaihtamiseen. Valmistajan suositus vaihtoväliksi oli 48 kk tai 105/150 tkm (jompi kumpi). Edellisen vaihdon ollessa 11 vuotta sitten päätin tilata hihnan ja aloittaa vaihto-operaation (oletus: rullat ja vesipumppu ovat vielä kunnossa).

Eikun auto pukille ja tuumasta toimeen. Huoltokäsikirja antoi osviittaa ettei kyseessä ole mikään erityisen helppo toimenpide: vaihtotyö on ahdas ja lisäksi on paljon ylimääräisiä osia irrotettavan ennenkuin saa hihnan näkyviin. Irroitettavia osia ovat mm. muut käyttöhihnat, ABS-aktuaattori, ohjaustehostajan säiliö ja putket, moottorin kannake, ajovalo, moottorin roiskesuoja, laturi etc. pientä sälää.

Pikku hiljalleen auto vaan osiksi :).



Tähän lopuksi voisi kirjata vikalistaa:

  • avaimia vain yksi joka ei tunnu sopivan oviin
  • repsikan penkki ei edelleenkään toimi kunnolla
  • kuljettajan penkin selkänojassa reikä ja pehmusteet pettäneet (rauta näkyvissä)
  • etupuskuri on ottanut osuman ja repsottaa hieman muttei ole vakavaa
  • etujarrulevyt olisi sorvauksen tarpeessa
  • etupyöristä puuttuu keskiökupit
  • oikean oven suojassa on reikä
  • pakoputki on räjähtämispisteessä, jotain osia jo tippui, saa nähdä kauanko kestää
  • katalysaattorin tuki repsottaa, pitäisi korjata
  • ei roiskeläppiä
  • vannelevikkeet (yht 5 cm) heittää roinaa kylkiin kattoa myöten --> pitänee poistaa
  • karjapuskurin yläkiinnitys on heikosti paikoillaan
  • oikeasta eturenkaasta on kuulunut hankaavaa ääntä silloin tällöin, liekö laakeri hajoamassa
  • perä vuotaa tihkuu öljyä ilmeisesti kardaanin stefasta
  • moottori on "kostea" öljystä jakopään puolelta





Kommentit