Jakopään käyttöhihnan vaihtaminen osa 2 ja suodattimien vaihtoa


Melkein kuin jouluna: monta pakettia pöydällä ja kaikki kovia sisällöltään :).

Muutaman päivän odottelun jälkeen osat saapuivat lähi Motonettiin ja pääsi kasaushommiin.









Purkamisen sanotaan olevan helpompaa, mutta tässä tapauksessa kasaaminen osoittautui helpommaksi muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta.


Poikkeus #1: uusi stefa meni Rav4:n jakopään akseliin melko tuskaisesti eikä ikävä kyllä perustyökaluvarastosta löytynyt sopivia työkaluja juuri tähän tarpeeseen. Reilun puolen tunnin ähellyksen jälkeen stefa oli kuitenkin paikoillaan, toivottavasti pitää.

Sitten valmistelin pinnat uudelle vesipumpulle ja kiinnitin sen paikoilleen mukaan lukien uuden termostaatin tiivisteineen.












Palikoiden paketoiminen onnistui ihan mukavasti, tosin ajoituksessa oli pykälän heitto mikä piti korjata muutamalla extra pyörityksellä. Jotenkin outoa, ettei sarjan mukana tullut uutta jousta hihnan kiristimelle. Toinen outo juttu oli mukana tullut o-rengastiiviste vesipumpun rungon ja lohkon väliin: missä muut kaksi puuttuvaa tiivistettä muille putkille (jos siis lohkon ottaa irti ne olisi vaihdettava).



Poikkeus #2: tässä onkin kaikki keskeiset osat paikoillaan. Hihnan yläsuojuksen ehdin kiinnittämään yhden kerran kokonaan paikoilleen huomatakseni ettei moottorin kannake mahdu enää takaisin ahtaaseen väliin.

Irroitus ja kiinnitysoperaatio auttoi tässä ja homma jatkui.

Poikkeus #3: loppuja palikoita kiinnittäessä tuli hätäisesti innostuttua asentamaan ohjaustehostimen säiliö putkineen paikoilleen. Ikävä kyllä ABS-aktuaattorilta lähtevien putkien kannakointi jäi tekemättä oikeassa kohdassa, joten jälleen purku - kiinnitysoperaatio auttoi korjaamaan virheen.







Operaation aikana katkeili ruostuneita ruuveja puolen kymmentä kappaletta joista isoin 8 mm:n ruuvi oli laturin korkeuden säädössä. Lisäksi ruuveja katkeili roiskesuojista.

Lopuksi koneeseen uudet öljyt, suodatin, jäähdytysnesteet ja koekäyttämään moottori lämpimäksi. Ainakaan tähän mennessä ei ole ilmaantunut minkään asteisia ongelmia toimivuudessa.

Vaihdoin muuten muutkin käyttöhihnat: ei tarvitse pohtia vanhojen ikää tai katkeamisajankohtaa.


Ihan kaikkea ei ehtinyt eilen tekemään muutenkin aika meni pikku tunneille että sai ylipäätään ajokuntoon auton. Tälle päivälle jäi vielä roiskesuojien kiinnitys, ilman putsarin sekä polttoaineputsarin vaihtaminen.

Yllätys yllätys: taas yksi ruuvi poikki, tällä kertaa ilmanputsarin kotelosta. Vanha putsari oli todella likainen, milloinkohan vaihdettu viimeksi. Uusi yleismallin polttoaineputsari näytti olevan jokusen sentin korkeampi sekä halkaisijaltaan isompi, mutta pienen säädön jälkeen istui ihan hyvin paikoilleen.

Huomenna olisi ostettava 25 peltivanteiden ruuvia, jotta saisi ihan oikeat talvirenkaat alle. Tänään onnistuin käymään autolla ojassa ja hieno central differential lock ei todellakaan auttanut pelastamaan autoa tilanteesta, jossa vasen eturengas oli ojassa. Noh, traktori tallista, nykäisy ja matka jatkui taas.

Kuvassa uusi Puolassa tehty ilmanputsari hinnalla 9,9 €.


Kommentit