Pintakäsittelyä ammattimaisesti spray-maaleilla ja eikun katsastukseen

Youtubessa on useita hienoja videoita, joista voi ammentaa tietoa miten spray-maaleja voi käyttää ammattimaiseen maalaukseen (=NOT). Ammattimaisesti ei kyllä ikinä onnistu, spray maalipurkista ei voi saada samanlaista peittoa ja maalimäärää mitä paineilmakäyttöisellä järjestelmällä voi saada.

Pösön suhteen ei tavoite ole tehdä uutta vaan riittävän hyvää, näin ollen spray on jokaiselle sopiva nopea ja helppo ratkaisu. Mikä parhainta: 45 euron investoinnilla irtoaa hiomapaperit, pohjamaali, pintaväri (sävytetty) sekä lakka (1k).

Ohessa kuva suojauksesta, maalipöllyä lentää joka suuntaan joten tärkeät pinnat kannattaa suojata riittävän hyvin.

Musta suojavärin piilottaminen valoisella pohjamaalilla osoittautui vaativaksi yhtälöksi, mikä ei liene mitään uutta kenellekään. Käytännössä purkki pohjamaalia meni kolmeen kertaan ruiskutteluun sekä tuohon lokasuojaan että pieneen konepellin kulmaan. Alimmaisessa on lopputulos odottamassa pintaväriä. Kerrosten välissä pidin kuivumistaukoja n. kaksi tuntia kuten purkissa oli ohjeistettu.


Tämän näköinen tuli pohjamaalatusta konepellin kulmasta.


Sitten alkoikin pintamaalaus. Spray purkeissa on todella paljon eroja maalin suihkutuksessa: pintamaalin suutin oli "riittoisaa" mallia, joka kostautui välittömästi valumina. Onneksi aloitin maalaamisen maskin muovipalasesta, jossa valumat eivät näy eikä tunnu missään. Maalikerroksia n. 5 minuutin kuivumisvälillä suihkuttelin nelisen kerrosta eli koko purkki tyhjäksi.

Ohessa valmiiksi maalattu lokari riittävällä lakkakerroksella päällystettynä. Lakkaa meni myös se purkki näihin kaikkiin maalattaviin osiin eikä silti tunnu kovinkaan paksulta kerrokselta.


Loppusilauksena RE-käsittely takapuolelle, jonne myös laitoin pohja- ja pintaväriä hieman turvaamaan tulevia korroosio probleemia.


Ja ohessa lopputulos kaikki palikat paikoillaan. Sävy osui lähes kohdalleen (oli reilu puolen kymmentä samalla koodilla). Konepellin kulma ei missään nimessä ole täydellinen, mutta tavoite "riittävän hyvästä" toteutui. Poistin pesurin pumpun käytöstä ja laitoin hienot mustat jeesusteipin palat reikien täytteeksi parempia tulppia etsiessä.


Autosta ei sitten puuttunutkaan mitään muuta kuin katsastus, jonka tein sitten seuraavana arkipäivänä. Kaikkien ihmetykseksi auto meni läpi ilman ainuttakaan ongelmaa, huikeeta. Odotin edes jonkinlaista vikalistaa, mutta ei tällä kertaa. Toki tätä puolsi n. 4 tuhatta kilometriä aiemmin tehty vuosikatsastus. Ja eikun kilometrejä nielemään, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.





Kommentit