Peugeot 206 alustankorjaaminen: vetovarren vaihtaminen, puslan vaihtaminen ja eturenkaan laakerin vaihtaminen
Viikonlopun säätöjen jälkeen päätin kylmästi ajaa auton päästömittaukseen selvittääkseni auton moottorin todellisen kunnon. Suureksi yllätykseksi moottorin arvot olivat täydelliset ja tästä iloisena ajoin suoraan lähimpään drive-in katsastukseen hakemaan vikalistaa (sen verran kolinaa kuului alustasta).
Autosta löytyi kuin löytyikin korjattavaa: koiranluut molemmat puolet, oikean eturenkaan laakeri, oikean alatukivarren pallonivel, oikean vetoakselin murroskumi sekä pieni ruostevaurio ja rikkinäinen rekisterikilven polttimo. Viimeinen erikoisin hylkäyssyy oli väärän kantavuuden renkaat: ihmeellistä ensinnäkin että inssi tämän huomasi ja toisaalta mistä ihmeestä edellinen omistaja oli moiset renkaat autoon löytänyt.
Tukivarsien ja murroskumien vaihtaminen onnistuu kyllä joka mieheltä, mutta laakerin ja puslan vaihtotyö vaatii prässin. Tähän piti matkustaa tutun autokorjaamon luokse pyytämään apua eikä tarvinut kuin noin 30 minuuttia niin molemmat oli hoidettu.
Muutama kuva yllä, joista punaisen tuen hajoaminen asennusten yhteydessä osoittaa ettei noissa kannata pahemmin säästellä. Halvat tuet eivät kestä juurikaan rasitusta. Viimeinen pikkukuva on hyvä vaihtoehto säästyä vetonivelen pään irroittamiselta murroskumin vaihdossa. Itse en turvautunut tähän, koska pää irtosi niin helposti.
Remontti onnistui ihan mukavasti ja kävin koeajolla, hieno juttu.
Tukivarsien ja murroskumien vaihtaminen onnistuu kyllä joka mieheltä, mutta laakerin ja puslan vaihtotyö vaatii prässin. Tähän piti matkustaa tutun autokorjaamon luokse pyytämään apua eikä tarvinut kuin noin 30 minuuttia niin molemmat oli hoidettu.
Muutama kuva yllä, joista punaisen tuen hajoaminen asennusten yhteydessä osoittaa ettei noissa kannata pahemmin säästellä. Halvat tuet eivät kestä juurikaan rasitusta. Viimeinen pikkukuva on hyvä vaihtoehto säästyä vetonivelen pään irroittamiselta murroskumin vaihdossa. Itse en turvautunut tähän, koska pää irtosi niin helposti.
Remontti onnistui ihan mukavasti ja kävin koeajolla, hieno juttu.
Tehdessäni ruostevaurion korjausta aloin ihmettelemään puuttuvaa vetoakselin ruuvia vain todetakseni vetoakselin menneen poikki päästään. Melko uskomaton juttu, mutta koeajolla oli tapahtunut ikävä onnettomuus ja jouduin ostamaan uuden pään motonetistä ja jälleen alusta töiden pariin.
Summa summarum: autoon tuli vaihdettua murroskumi 13 €, vetonivelen pää 54,5 €, vetovarsi 64,9 €, pusla 8,9 € sekä vaihtotyön kustannuksiksi tuli 20 €.
Mikä parasta, tuli todella paljon kokemusta :).
Kommentit
Lähetä kommentti