Sen sijaan että laitoin auton murusiksi, päädyin kuitenkin tutkimaan tarkemmin mikä autoa voisi vaivata. Ainoa syy tähän oli auton mukana tullut kuittivihko tehdyistä korjauksista sekä muutoin melko hyvä auton kunto ja aukoton huoltokirja. Autoon oli vastikään uusittu jarrut edessä ja takana, katalysaattori muutama korjaus mainitakseni.
Puristuspainemittari osoitti vikaa ensimmäisessä sylinterissä ja tästä syystä päädyin ottamaan kannen auki selvittääkseni tarkemman syyn paineiden puuttumiseen.
Moottorin korjaaminen oli tosi helppoa korjauskäsikirjan avulla eikä purku työ ottanut kuin muutaman tunnin. Heti kun kannen sai nostettua ylös vika paikallistui pakoventtiiliksi, johon oli syöpynyt reikä. Reiän syntymiseen johtaa moottoriin muodostuva karsta, jolloin venttiili jää kantamaan ja kuumuus saa aikaa reiän muodostumisen.
Venttiilin vaihtamiseen piti ostaa pari parin kympin työkalua, jotta vanhan sai pois, uuden hiottua ja asennettua paikoilleen.
Tämän jälkeen pääsi kasaushommiin, ja kannenpulttien kiristyksessä tein kätevän oman työkalun 120 asteen kiristystä osoittamaan (kuvassa alhaalla sininen työkalu). Rempan kustannuksiksi tuli kokonaisuudessan 37 € sisältäen uuden kannentiivisteen.
Puristuspainemittari osoitti vikaa ensimmäisessä sylinterissä ja tästä syystä päädyin ottamaan kannen auki selvittääkseni tarkemman syyn paineiden puuttumiseen.
Moottorin korjaaminen oli tosi helppoa korjauskäsikirjan avulla eikä purku työ ottanut kuin muutaman tunnin. Heti kun kannen sai nostettua ylös vika paikallistui pakoventtiiliksi, johon oli syöpynyt reikä. Reiän syntymiseen johtaa moottoriin muodostuva karsta, jolloin venttiili jää kantamaan ja kuumuus saa aikaa reiän muodostumisen.
Venttiilin vaihtamiseen piti ostaa pari parin kympin työkalua, jotta vanhan sai pois, uuden hiottua ja asennettua paikoilleen.
Tämän jälkeen pääsi kasaushommiin, ja kannenpulttien kiristyksessä tein kätevän oman työkalun 120 asteen kiristystä osoittamaan (kuvassa alhaalla sininen työkalu). Rempan kustannuksiksi tuli kokonaisuudessan 37 € sisältäen uuden kannentiivisteen.
Vau miten edullisesti auton korjauksen voikin tehdä, kun tietää mitä tekee. 37 euroa ei ole paljon mitään, kun miettii paljonko normaali auton huolto maksaa. Meillä on Pösö, joka on käynyt aina Peugeot merkkihuollossa ja onneksi toimii vielä hyvin.
VastaaPoista