Kaikki ikuisuushankkeet päättyvät aikanaan ja niin kävi myös tämän Focuksen osalta. Loppu hyvin kaikki hyvin voisi sanoa, sillä jännitystä riitti ihan loppumetreille asti.
Hommasin tosiaan sellaisen Fordin F-Super OBD2 johdon, jota sain odotella reilut kaksi viikkoa ja todeta että hukkareissu. Kaapeli ei tehnyt mitään hyvää vaan paremminkin päinvastoin.
Jouduin kuitenkin tilamaan uuden airbag RCA-modulin ja päätin sitten itse vaihtaa sen paikoilleen. Merkkiliike kyllä mainitsi, että voisi olla hyvä kytkeä auto töpselin perään ja vaihtaa hallitusti. Lähdin rohkeasti vaihto-operaatioon ja ainakin periaatteessa kaikki meni ihan hyvin, sillä sain modulin paikoilleen ja airbag valo rauhoittui. Sen sijaan alkoi palaa muita varoitusvaloja kuten rengaspainevahti ja abs valo. Lisäksi auton mittaristoon ilmestyi erilaisia varoituksia sekä pyyntö, että voisitkos viedä auton huoltoon rengaspainevalvontajärjestelmä on vioittunut.
Ohessa muuten kuva tästä 220€ maksaneesta kapistuksesta. Oli ihan pakko purkaa ja katsoa mistä sitä oikein maksoi :-).
Joten sunnuntai-ilta meni mukavasti pirauttaessa tutulle ja kaivaessa kesärenkain varustettu traileri lumihangesta & työntäessä käynnistymätön auto sen kyytiin. Se positiivinen puoli niistä virheilmoituksista oli, että auton ajonesto ilmeisesti napsahti päälle eikä oikein startti sitten laulanut.
Maanantai-aamuna pientä jännitystä ilmassa miten Focus farkku jaksaa vetää 1600 kg:n yhdistelmän lumisessa ja liukkaassa kelissä merkkiliikkeen pihaan. Kaikesta huolimatta homma onnistui ja ennenkaikkea varovaisella ajolla ei tapahtunut katastrofejakaan.
Merkkiliikkeessä johdot kiinni ja FordEtis loisti täynnä virheilmoituksia, jotka eivät oikein nollaamallakaan lähteneet pois. Uusi RCA-moduli paikoilleen, n-kpl anturien kalibrointeja (kiihtyvyysanturit, ohjaustehostimen asento, etc.) ja niin alkoivat virheet nollaantua ja auto alkoi pyörittää starttimoottoria.
Noin tunnin duunin jälkeen paperit ja auto olivat valmiina katsastusta varten.Siitä sitten traileri takaisin omistajalleen, kyyti auton luokse ja heittämällä katsastuksesta läpi. Prosentteja tuli autolle 3,5% eli ei mitenkään erityisen paljoa.
Liittyen F-super-johtoon, vaikea sanoa johtuiko virheilmoituksien tuleminen siitä vai RCA-modulista. Yritin kikkailla kaapelin kanssa ja ongelmat alkoivat kun pidin auton irti akkujännitteestä ja kaikki asetukset "nollaantuivat". Oppina voisi sanoa, että nykyauton CAN-väylän toiminta on monimutkaista enkä ihan heti lähde halpisjohdoilla "testaamaan" mitään ilman varmuutta että homma toimii.
Jostain syystä Ford muutes halusi vanhan RCA-modulin takaisin. Sen hinnaksi tuli vaihto-osana vaivaiset 330 €. Mikä lie tässä syynä...
Hommasin tosiaan sellaisen Fordin F-Super OBD2 johdon, jota sain odotella reilut kaksi viikkoa ja todeta että hukkareissu. Kaapeli ei tehnyt mitään hyvää vaan paremminkin päinvastoin.
Jouduin kuitenkin tilamaan uuden airbag RCA-modulin ja päätin sitten itse vaihtaa sen paikoilleen. Merkkiliike kyllä mainitsi, että voisi olla hyvä kytkeä auto töpselin perään ja vaihtaa hallitusti. Lähdin rohkeasti vaihto-operaatioon ja ainakin periaatteessa kaikki meni ihan hyvin, sillä sain modulin paikoilleen ja airbag valo rauhoittui. Sen sijaan alkoi palaa muita varoitusvaloja kuten rengaspainevahti ja abs valo. Lisäksi auton mittaristoon ilmestyi erilaisia varoituksia sekä pyyntö, että voisitkos viedä auton huoltoon rengaspainevalvontajärjestelmä on vioittunut.
Ohessa muuten kuva tästä 220€ maksaneesta kapistuksesta. Oli ihan pakko purkaa ja katsoa mistä sitä oikein maksoi :-).
Joten sunnuntai-ilta meni mukavasti pirauttaessa tutulle ja kaivaessa kesärenkain varustettu traileri lumihangesta & työntäessä käynnistymätön auto sen kyytiin. Se positiivinen puoli niistä virheilmoituksista oli, että auton ajonesto ilmeisesti napsahti päälle eikä oikein startti sitten laulanut.
Maanantai-aamuna pientä jännitystä ilmassa miten Focus farkku jaksaa vetää 1600 kg:n yhdistelmän lumisessa ja liukkaassa kelissä merkkiliikkeen pihaan. Kaikesta huolimatta homma onnistui ja ennenkaikkea varovaisella ajolla ei tapahtunut katastrofejakaan.
Merkkiliikkeessä johdot kiinni ja FordEtis loisti täynnä virheilmoituksia, jotka eivät oikein nollaamallakaan lähteneet pois. Uusi RCA-moduli paikoilleen, n-kpl anturien kalibrointeja (kiihtyvyysanturit, ohjaustehostimen asento, etc.) ja niin alkoivat virheet nollaantua ja auto alkoi pyörittää starttimoottoria.
Noin tunnin duunin jälkeen paperit ja auto olivat valmiina katsastusta varten.Siitä sitten traileri takaisin omistajalleen, kyyti auton luokse ja heittämällä katsastuksesta läpi. Prosentteja tuli autolle 3,5% eli ei mitenkään erityisen paljoa.
Liittyen F-super-johtoon, vaikea sanoa johtuiko virheilmoituksien tuleminen siitä vai RCA-modulista. Yritin kikkailla kaapelin kanssa ja ongelmat alkoivat kun pidin auton irti akkujännitteestä ja kaikki asetukset "nollaantuivat". Oppina voisi sanoa, että nykyauton CAN-väylän toiminta on monimutkaista enkä ihan heti lähde halpisjohdoilla "testaamaan" mitään ilman varmuutta että homma toimii.
Jostain syystä Ford muutes halusi vanhan RCA-modulin takaisin. Sen hinnaksi tuli vaihto-osana vaivaiset 330 €. Mikä lie tässä syynä...
Kommentit
Lähetä kommentti