Uusi subframe eli apurunko Focukseen


Tänään sain uuden subframen Focuseen sekä etusumarin Ympäristön autosta. 

Kävin lisäksi hakemassa motonetistä kunnollisen hallitunkin, että saa auton keulan riittävän ylös vaihtotyötä varten. Motonetin 80€ tunkki vaikutti passelilta: 14,5 cm min ja 50 cm max nosto. Tuohon lisäksi 3,3 cm korkea kumityyny niin jo päästään reiluun 53 cm:n nostokorkeuteen.

Olisihan se kätevämpää jos olisi pilari- tai saksinosturi helpottamassa. Jos tätä alkaa harrastelemaan enemmän niin pitää laittaa harkintaan.




Ohessa kuva uuden apurungon asentamisesta. Uusi tunkki toimi kätevästi laskutelineenä vanhaa pois ottaessa eikä paketti tullut alas suurella ryminällä vaan hallitusti. Samalla periaatteella uusi nostettiin paikoilleen.

Taustalla muuten uudet kuuden tonnin tukijalat. Hieman söi miestä, kun näin nuo samat Motonetissä hintaan 35 € ja maksoin IKH:lla noista 50 €. Se ja sama, ovat ainakin asialliset eikä tarvitse tuumata että auto tipahtaa kintuille.








Ohessa uusi ja vanha osa vierekkäin. Ei vanhassa mitenkään suurta muodonmuutosta ole tapahtunut eli visuaalisesti tarkastelemalla ei huomaa mitään eroa. Mittanauhan kun ottaa käteen niin alkaa totuuspaljastua.

Apurunko on melkoisen kevyt ja ohuen oloinen metallihäkkyrä. 





Reunoilla kuvaa autosta ilman apurunkoa. Riiputin ohjausvaihteen ylhäältä koneen yläpuolelta, ettei tule mitään koplikaatioita.





Ja tässä onkin sitten valmista eli uusi apurunko rensseleineen kiinnitetty mukavasti autoon.

Sinällään ihan mukava homma, aikaa meni noin neljä tuntia kaikkineen tunkkauksineen. Mittasin välittömästi kiristysoperaation jälkeen akselivälin alatukivarsien keskipisteeseen ja mittaus osoitti eron olevan 2 mm ==> jippii! Uusi apurunko siis korjasi vääristyneitä mittatuloksia melkoisesti. Omat mittaukset ovat tietty omia, kunnes autosta otetaan ristimitat.




Joka tapauksessa autossa on pientä penkin tarvetta, että aisat alkavat olla oikeisiin suuntiin.

Sain muutes luovarit eilen sekä lisätietoja tarvittavista mittauksista SVT:ltä. Autosta pitää siis tehdä

  • alusta/korinmittaus 5-10 pisteestä vaurio-alueelta
  • nelipyöräsuuntaus
  • turvalaitemittaus & pöytäkirja
Turvalaitemittauspöytäkirja tuli myös mukana. Siihen pitää kirjata kaikki turvalaitteet sekä merkata miksi jotain on jollekin niistä tehty tai ei ole tehty.















































Tänään sain uuden subframen Focukseen sekä etusumarin. Kävin lisäksi hakemassa motonetistä kunnollisen hallitunkin, että saa auton keulan riittävän ylös vaihtotyötä varten. Moyonetin 80€ tunkki vaikutti passelilta: 14,5 cm min ja 50 cm max nosto.

Kommentit