Sisutan purkamista

Viikonloppu menikin sitten tosi mukavasti sisustaa purkaessa. Melkoinen homma yhden pamahtaneen airbagin takia ja suorastaan haaskausta heittää koko kojelauta menemään.

Hommaan liittyi muutamat haasteet:
  • hansikaslokeron "piilotetut" ruuvit johtojen takana pääsulakerasian vieressä
  • radion paneelin ruuvit piilotettu mukavasti pienen lisäritilän taakse
  • A-pilarin muovien irroittaminen vaati oman pienen työkalun värkkäämisen rautanaulasta (ks. kuvat alhaalla)
  • ohjauspyörän airbagin irroittaminen isolla ruuvitaltalla voimaa käyttäen
  • keskikonsolin irroittaminen
  • kojelaudan saaminen irti melkoisesta pingoituksesta
  • yms.
Ohessa pari kuvaa A-pilarin muovista. Melkoinen juttu, mutta ekan kerran jälkeen + erikoistyökalun tekemisen jälkeen kyllä onnistuu. En oikein tiedä lähtisikö nuo siniset kiinnikkeet ehjinä irti vai ei jos repäisee muovin kerralla. Otin tyhmän ja vahvan periaatteella koko kiinnikkeen irti pilarista ja näin kaikki säästyi 100%  ehjänä.



 
Seuraava haaste oli saada koko paketti eli radion paneeli, näyttö, soitin ja ilmastointipaneeli irti. Jälleen pieniä harmaita hiuksia, ihmettelyä ja viimenään sain keskikonsolin irroitettua. Järjestys meni jotenkin näin:
  1. vaihdekepin suojus
  2. oikea konsolin alamuovi
  3. vasen konsolin alamuovi
  4. käsijarrun suojamuovi
  5. vasen konsolin ylämuovi
  6. radion käyttöpainikkeet
  7. ilmastoinnin paneeli
  8. näyttö ja cd-soitin pakettina (ja erotus sitten sen jälkeen)
  9. virta-avaimen antenni (ilmastointipaneelin alareunassa)
  10. johdotukset irti ilmanvaihtokanavista ja antureista
  11. keskikonsolin ruuvit (takareunassa) sekä sähköliitin oikeasta sivusta --> siirto taaksepäin

Tuosta sitten jatkoin kuskin puolen loppujen kamojen irroittamiseen eli alamuovit, lämpötila-anturit, valo, käynnistyspainike, ohjauspyörän muovit, mittaristo ja lopuksi itse ohjauspyörä.

Ohjauspyörän airbagin irroittaminen ei oikein ottanut sujuakseen, koska ei ollut mitään hajua mitä tuolla sisällä oikein on. Yritn kaikennäköisillä keinoilla saada irti ilman tulosta. Netistä googlailin, että vanhassa focuksessa oli kolme haittaa, jonka jälkeen irtoaisi. Uudessa näytti olevan vain kaksi ja melkoisen vääntämisen jälkeen lähtihän se airbäg sitten veemenään irti. Johtosarjat vielä sopivasti irti, niin saa ehkä uuden jossain vaiheessa toimimaan paikoilleen.



Lopussa kiitos seisoo, eli vanha kojelauta irroitettuna ja Focus vm 2011 näyttää melkoisen nakulta sisätilasta. Johtosotku on melkoinen tuossa keskiosassa ja kojelautaa vääntäessä irti niitä pitikin pujotella sopivasti etteivät jääneet mihinkään kiinni.

Uuden pujottaminen paikoilleen on toivottavasti helpompi operaatio, nyt kun on kokemusta :-).

Ensi viikolla tulee uusi kojelauta, jonka jälkeen pääsee kasaamaan kaikki osat päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.




Kommentit