Tänään kotti päivä alkaa mittailemaan alustan muodonmuutoksia. Eilen jo mittasin, että oikean eturenkaan napa oli 23 mm lähempänä ovea kuin vasemmalla puolella (etuoven etureunasta mitattuna). Törmäyksen voima oli siis saanut muodonmuutoksia alustan rakenteessa sillä eihän pelkät keulan muovit mitään voimia pysäytä vaan tarvitaan kovempaa materiaalia.
Vasemmalla kuva apurungon/etuakselin vasemmasta ja oikealla oikeasta puolesta.
Alustan tilannetta tutkailin ottamalla pohjalevystä ja apurungosta ristimittoja rungon takaosasta sekä taka-akselistosta. Otin ristimitat useampaan kohtaa etuakselistoa: rungon kiinnityskohdat, apurungon etutukivarsien takimmainen kiinnitys sekä apurungon etuosan ulkokulma.
Mittauksessa sain sinällään hyviä uutisia, auton rungossa ei pitäisi olla mitään sen suurempia murheita. Suorat mittaukset apurunkoon takaosasta olivat molemmilla puolilla 100% samat. Taka-akselistosta ristimitat olivat myös 2-3 millin sisällä rungon kiinnityspultteihin.
Varsinaiset muutokset olivat apurungon etuosan mittapisteisiin ja tukivarsien päihin. Ristimitan heitto taka-akselista (oikean reunan mitat pienempiä):
Kun aloin tarkastelemaan tarkemmin apurunkoa, selvisi vaurioalueen tarkempi sijainti. Voima näyttää kohdistuneen kapeaan alueeseen tukivarsien kiinnityksien välissä. Maalit olivat irronneet kulmakohdista ja pinta tuntui muuttaneen muotoaan hienoisesti.
Mittailin vielä alatukivarsien mitat ja ne vaikuttivat olevan identtiset. Eli oikea alatukivarsi lienee säilynyt törmäyksessä ehjänä, koska molemmista kiinnityskohdista mitta tukivarren päähän oli identtinen.
Noh, mene ja tiedä. Hieman unkeellista ja vaikeaa mittailla alustaa kotikonstein. Uusi etuakseliston apurunko näyttää maksavan käytettynä 250 euroa. Ei mitenkään kallis rasti, tosin vaihtoetyö vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Mittailin vielä apurungon mittoja ja seuraavia havaintoja:
Helpoimmasta liikkeelle eli molemmilta puolilta sivuläpät irti ja sitten ilmanohjausritilät. Vasemmalta puolelta piti tietty irroittaa valokytkimen johto ekaksi. Tuli myös havaittua pienet ruuvit molemmissa ritilöissä sivuläppien takana piilossa...
Turvavyön kiristimet olivat myös pamahtaneet. Molemmat turvavyöt helisivät sisältä, vaikea sanoa mitä sisustalle oikein oli tapahtunut. Turvavöiden irroittaminen oli suhteellisen suoraviivainen operaatio: ensin pintamuovit irti alaosasta ja yläosan "löysäys", sitten 3 torx ruuvia irti ja pienen pujotusoperaation jälkeen oli turvavyö irroitettu.
Huomenna jatkan sisustan kanssa työskentelemistä, josko saisi kojelaudan kokonaan poies.
Vasemmalla kuva apurungon/etuakselin vasemmasta ja oikealla oikeasta puolesta.
Alustan tilannetta tutkailin ottamalla pohjalevystä ja apurungosta ristimittoja rungon takaosasta sekä taka-akselistosta. Otin ristimitat useampaan kohtaa etuakselistoa: rungon kiinnityskohdat, apurungon etutukivarsien takimmainen kiinnitys sekä apurungon etuosan ulkokulma.
Mittauksessa sain sinällään hyviä uutisia, auton rungossa ei pitäisi olla mitään sen suurempia murheita. Suorat mittaukset apurunkoon takaosasta olivat molemmilla puolilla 100% samat. Taka-akselistosta ristimitat olivat myös 2-3 millin sisällä rungon kiinnityspultteihin.
Varsinaiset muutokset olivat apurungon etuosan mittapisteisiin ja tukivarsien päihin. Ristimitan heitto taka-akselista (oikean reunan mitat pienempiä):
- tukivarren alakiinnitykseen jarrulevyn alapuolelle oli 15 mm
- apurungon etummaiseen reikään 4 mm (alemmassa kuvassa keskikohdassa)
- apurungon uloimpiin kulmiin 6 mm (tukivarren kiinnityksen reunassa)
Kun aloin tarkastelemaan tarkemmin apurunkoa, selvisi vaurioalueen tarkempi sijainti. Voima näyttää kohdistuneen kapeaan alueeseen tukivarsien kiinnityksien välissä. Maalit olivat irronneet kulmakohdista ja pinta tuntui muuttaneen muotoaan hienoisesti.
Mittailin vielä alatukivarsien mitat ja ne vaikuttivat olevan identtiset. Eli oikea alatukivarsi lienee säilynyt törmäyksessä ehjänä, koska molemmista kiinnityskohdista mitta tukivarren päähän oli identtinen.
Noh, mene ja tiedä. Hieman unkeellista ja vaikeaa mittailla alustaa kotikonstein. Uusi etuakseliston apurunko näyttää maksavan käytettynä 250 euroa. Ei mitenkään kallis rasti, tosin vaihtoetyö vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Mittailin vielä apurungon mittoja ja seuraavia havaintoja:
- rungon kiinnityskohdasta takareunasta etureunaan oikea 445 mm, vasen 450 mm
- rungon kiinnityskohdasta etummainen reikä oikea 298 mm, vasen 302 mm
- etutukivarrsen takakiinnitys ruuvista etutukivarren alakiinnikkeen keskikohta oikea 560 mm, vasen XYZ
Loppu päivästä sitten aloin purkailemaan sisustoja, koska olin jo purkanut puskurin yms. etupään kamat aiemmin.
Helpoimmasta liikkeelle eli molemmilta puolilta sivuläpät irti ja sitten ilmanohjausritilät. Vasemmalta puolelta piti tietty irroittaa valokytkimen johto ekaksi. Tuli myös havaittua pienet ruuvit molemmissa ritilöissä sivuläppien takana piilossa...
Turvavyön kiristimet olivat myös pamahtaneet. Molemmat turvavyöt helisivät sisältä, vaikea sanoa mitä sisustalle oikein oli tapahtunut. Turvavöiden irroittaminen oli suhteellisen suoraviivainen operaatio: ensin pintamuovit irti alaosasta ja yläosan "löysäys", sitten 3 torx ruuvia irti ja pienen pujotusoperaation jälkeen oli turvavyö irroitettu.
Huomenna jatkan sisustan kanssa työskentelemistä, josko saisi kojelaudan kokonaan poies.
Kommentit
Lähetä kommentti