Nyt on AVK:hon ilmaantunut sopiva auto: vähän ajettu diiseli (37 tkm), 2v vanha, hyvät varusteet (mm. xenonit, bluetooth yms.) sekä viistoperä malliltaan.
Takaapäin täysin ehjä, mutta oikea etukulma on ottanut vastaan jonkinlaisen iskun. Tarkempi tarkastelu osoittaa vaurioiden olevan myös oikeassa aisassa ja ympäröivässä alueessa.
Puskuripalkki on selvästi painunut täysin kasaan ja voima on siitä sitten kohdistunut oikeaan eturunkopalkkiin kääntäen päätylapun mutkalle sekä myös itse palkki on taipunut alaspäin. Muodonmuutos näkyy myös ohjaustehostimen sivussa pullistumana ulospäin.
Vasemmalla olevasta kuvasta huomaat ilmankuivaimen putkien muuttaneen muotoaan sekä lauhduttimen myös. Sinällään oikean ruonkopalkin muodonmuutos ei näytä jatkuvan moottorinkannattimeen asti, mikä on hyvä uutinen.
Hyvä uutinen on vasemman runkopalkin pysyminen muodoltaan hyvinkin ehjän näköisenä. Tietenkään asiaa ei voi täysin pitää varmana, koska kaikennäköistä roinaa on kilo tolkulla edessä (kuva oikealla).
Joka tapauksessa auto on melkoisen mällin kokenut ja myös turvavarusteet ovat lauenneet sisältä. Eli kojelauta, molemmat etuairbagit, etuturvavyöt sekä tuulilasi ovat myös vaihtolistalla.
Löysin purkaamolta sopivan etupalan oikealleautoon. Oheisen palan saisi todella edullisesti 120 euron hintaan. Kysymys kuuluukin: kuinka vaikea oheinen etupala olisi vaihtaa autoon vioittuneen tilalle?
Pientä budjettia jos laatii tämän auton osien suhteen niin ohessa osviittaa:
Ajovalo oikea, kromi reunus
Etulokasuoja oikea
Konepelti
Konepellin maskilista
Sisälokasuoja vasen
Lukkopelti/palkki/etukehä (etupaneeli)
Etupuskurin kate
Etupuskurin pohjakatemuovi
Etupuskurin oikea pystymuovi
Etupuskurin oikean reunan tuki lokariin
Etupuskurin päätypala 2x
Säleikkö/ritilä ajovalojen väliin
Etupuskurin säleikkö ja kromikehys (65)
Puskurinpalkki tai etupuskurin tukirunko
Etupaneelin kate
Sumuvalo oikea
Sumuvalon puskurin muovi reunus oikea
Sisälokasuoja oikea
Puskurin kiinnitysrauta/muovinen
Ajovalopesuri oikea puoli, mukaan lukien pintamuovi (ei suutinta)
Pohjapanssari/muovi
Lauhdutin
Ilman kuivain
Ohjaustehostin
Etukannen sarana oikea ja vasen
Jäähdytin
Ohjaustehostimen teline
Jäähdyttimen teline
Sumuvalon kehys oikeapuoli
Pesurin suutin
Renkaat vanteineen (kesä, talvi on mukana)
Airbag - kuljettajan turvatyyny
Airbag - matkustajan turvatyyny
Airbag - kojelauta
Turvavyön kiristimet
Tuulilasi
Turbon lauhdutin
Ilman kuivaimen alumiiniputki
Lauduttimen alumiiniputki
Runkopalkki oikea (purkuosa 120e)
Yllätysosia
Huoltoja:
Nelipyöräsuuntaus
Runkomittaus
Oikaisu
Turvatarkistus
Maalaus
Varovaisella arviolla ja lähestulkoon oikeilla OVH hinnoilla oheinen setti makselee noin 11 t€. Alennuksien kautta setti lähtee sellaisella 7,5 k€:n hinnalla.
Jotenkas, auton hinta on todennäköisesti semmonen 4,5 k€ (tällä hetkellä pyynti 5,6 k€), osat 7 k€ ja katsastus yms. muita kuluja 1 k€ tekee yhteensä 12,5 k€. No paljonkohan makselee tällainen kulkupeli ehjänä ja "virheettömänä" ==> 17,9 k€ liikkeessä josta pois tonni käteisalennusta eli 17 k€. Näin ollen korjaajalle jäisi teoriassa 4,5 k€ palkkoja auton korjaamisesta. Totuushan on, että ikinä ei korjatusta autosta saa ehjän hintaa eli potentiaalinen "säästö" lienee siinä puolet esitetystä eli 2 k€.
Kannattaako tuon summan takia ottaa riski, mitä mahdolliset piilevät vauriot mahtavat olla?
Se taitaa olla keskeinen kysymys vaurioautoja ostettaessa.
Takaapäin täysin ehjä, mutta oikea etukulma on ottanut vastaan jonkinlaisen iskun. Tarkempi tarkastelu osoittaa vaurioiden olevan myös oikeassa aisassa ja ympäröivässä alueessa.
Puskuripalkki on selvästi painunut täysin kasaan ja voima on siitä sitten kohdistunut oikeaan eturunkopalkkiin kääntäen päätylapun mutkalle sekä myös itse palkki on taipunut alaspäin. Muodonmuutos näkyy myös ohjaustehostimen sivussa pullistumana ulospäin.
Vasemmalla olevasta kuvasta huomaat ilmankuivaimen putkien muuttaneen muotoaan sekä lauhduttimen myös. Sinällään oikean ruonkopalkin muodonmuutos ei näytä jatkuvan moottorinkannattimeen asti, mikä on hyvä uutinen.
Hyvä uutinen on vasemman runkopalkin pysyminen muodoltaan hyvinkin ehjän näköisenä. Tietenkään asiaa ei voi täysin pitää varmana, koska kaikennäköistä roinaa on kilo tolkulla edessä (kuva oikealla).
Joka tapauksessa auto on melkoisen mällin kokenut ja myös turvavarusteet ovat lauenneet sisältä. Eli kojelauta, molemmat etuairbagit, etuturvavyöt sekä tuulilasi ovat myös vaihtolistalla.
Löysin purkaamolta sopivan etupalan oikealleautoon. Oheisen palan saisi todella edullisesti 120 euron hintaan. Kysymys kuuluukin: kuinka vaikea oheinen etupala olisi vaihtaa autoon vioittuneen tilalle?
Pientä budjettia jos laatii tämän auton osien suhteen niin ohessa osviittaa:
Ajovalo oikea, kromi reunus
Etulokasuoja oikea
Konepelti
Konepellin maskilista
Sisälokasuoja vasen
Lukkopelti/palkki/etukehä (etupaneeli)
Etupuskurin kate
Etupuskurin pohjakatemuovi
Etupuskurin oikea pystymuovi
Etupuskurin oikean reunan tuki lokariin
Etupuskurin päätypala 2x
Säleikkö/ritilä ajovalojen väliin
Etupuskurin säleikkö ja kromikehys (65)
Puskurinpalkki tai etupuskurin tukirunko
Etupaneelin kate
Sumuvalo oikea
Sumuvalon puskurin muovi reunus oikea
Sisälokasuoja oikea
Puskurin kiinnitysrauta/muovinen
Ajovalopesuri oikea puoli, mukaan lukien pintamuovi (ei suutinta)
Pohjapanssari/muovi
Lauhdutin
Ilman kuivain
Ohjaustehostin
Etukannen sarana oikea ja vasen
Jäähdytin
Ohjaustehostimen teline
Jäähdyttimen teline
Sumuvalon kehys oikeapuoli
Pesurin suutin
Renkaat vanteineen (kesä, talvi on mukana)
Airbag - kuljettajan turvatyyny
Airbag - matkustajan turvatyyny
Airbag - kojelauta
Turvavyön kiristimet
Tuulilasi
Turbon lauhdutin
Ilman kuivaimen alumiiniputki
Lauduttimen alumiiniputki
Runkopalkki oikea (purkuosa 120e)
Yllätysosia
Huoltoja:
Nelipyöräsuuntaus
Runkomittaus
Oikaisu
Turvatarkistus
Maalaus
Varovaisella arviolla ja lähestulkoon oikeilla OVH hinnoilla oheinen setti makselee noin 11 t€. Alennuksien kautta setti lähtee sellaisella 7,5 k€:n hinnalla.
Jotenkas, auton hinta on todennäköisesti semmonen 4,5 k€ (tällä hetkellä pyynti 5,6 k€), osat 7 k€ ja katsastus yms. muita kuluja 1 k€ tekee yhteensä 12,5 k€. No paljonkohan makselee tällainen kulkupeli ehjänä ja "virheettömänä" ==> 17,9 k€ liikkeessä josta pois tonni käteisalennusta eli 17 k€. Näin ollen korjaajalle jäisi teoriassa 4,5 k€ palkkoja auton korjaamisesta. Totuushan on, että ikinä ei korjatusta autosta saa ehjän hintaa eli potentiaalinen "säästö" lienee siinä puolet esitetystä eli 2 k€.
Kannattaako tuon summan takia ottaa riski, mitä mahdolliset piilevät vauriot mahtavat olla?
Se taitaa olla keskeinen kysymys vaurioautoja ostettaessa.
Kommentit
Lähetä kommentti