Viimeistelyä ja auton katsastus

Viimeiset pari iltaa sujuivatkin tiiviisti autoa viimeistelemässä. Ensimmäisessä koeajolenkissä ei ollut kaikkia muovisuojia & ohjaimia paikoillaan ja muitakin tärkeitä osasia puuttui. Asentelin puuttuvia palasia suunnilleen tässä järjestyksessä:
  1. pissapojan säiliön täyttösuulakkeen asennus
  2. loput muovit oikean lokarin yläpintaan
  3. muovi tuulilasin alapintaan sekä kiinnittäminen paikoilleen
  4. tuulilasin pyyhkijät & kuminapit
  5. vasen- ja oikea sisälokasuoja (kiinnitys puskuriin)
  6. etupuskurin alamuovin kiinnitys
  7. ajo- sekä sumuvalojen suuntaus
  8. kromilista etukanteen
  9. konehuoneen putsaus ja "kiilloitus"
Ajovalojen suuntauksen tein ns. tyhmän ja vahvan teniikalla: ajoin toisen focuksen talliin ja teippasin nosto-oveen valokuvio maalarin teipillä. Saman homman olisi voinut tehdä tasaisella tien pinnalla laskemalla 1mm/1m valojen laskua. Kromilistan alapintaan ostin muovitiivisteen, mikä osoittautui turhaksi ostokseksi. Kromilista olisi todennäköisesti jäänyt aavistuksen ylös eikä liimaus olisi kunnolla tarttunut konepeltiin. Näin jätin moiden tiivisteen pois eikä sitä näytä olevan tehdasasenteisissakaan autoissa.

Kun sain kiinniteltyä suurimman osan muoveista jäljelle jääneet osat vähän ihmetyttivät. En edelleenkään löytänyt muutamalle paikkaa. Tänään tajusin muutaman osan menneen väärin: roiskeläpän ylä ja alakiinnitys on väärällä tavalla tehty. Laitoin alas muovisen kiinnittimen (mikä sopi täydellisesti siihen paikkaan) sekä ylös muovisen painonapin. Molemmissa tulee kuitenkin olla metallinen kiinnityssolki, jonka vaihdan tässä joku päivä paikoilleen. Se muovikiinnike taasen olikin syylärin alapuolelta. Syylärin oikean ja vasemman puoleisein pystymuovin kiinnittäminen ei myöskään onnistunut, sillä em. muovikiinnikkeet olivat poissa. Noh ostin niitä tänään kolme lisää eli onpahan varakappale sitten, jos joku häviää.

Lisäksi jäi puuttumaan alalevyn kaksisuutainen metallisolki, parit muovinapit etupaneelin katteeseen, takaroiskeläpät sekä kiveniskujen paikkauskynä. Nuo kun saa uuden ilman kuivaimen kera niin auto olisi sitä myöten valmis.

Tänään sitten aamusta käväisin hakemassa siirtoluvan ja melkein jäi pesemättä AVK:n tuotenumerot ikkunoista pois. Pika putsaus xyleenillä ja vettä päälle niin auton ikkunat puhdistuivat mukavasti.


Katsastus sitten noin yhden aikoihin, joskin kurvasin ekaksi Autopron kautta OBD+CO2 päästölappua rikkaampana ja 32 € köyhempänä. Tärkeintä tietenkin, ettei ollut mitään vikoja.

Kaitilankadulla tuli mitä mukavin inssi tarkastamaan autoa ja katsastus sujui leppoisasti. Autossa ei ollut mitän moitteen sijaa ja pitkähkön odottelun ja paperitöiden jälkeen kahden jälkeen sain auton uusien kilpien kera mukaan.

Autosta tuli käypä kärry perhettä kuskaamaan: meno on ihan tukevaa, jämäkkää ja vääntävässä koneessa riittää hyvin puhtia. Muutamat pienet fixit vielä tehtävä ja sitten auto odottelee vain kilometrejä ja lientä tankkiin. Yksi muovikapistus mikä pitää myös ruuvailla autoon on tietty se pohjapanssari. Oli ihan miellyttävä yllätys huomata, että panssari oli ollut autossa jo aiemmin ja tätä varten kaikki kiinnityspalikat löytvät auton korista.


Eihän auto ilman huoltoja pelit. Auton edellisestä huollosta on nyt kulunut jo 1,5 vuotta, joten seuraava määräaikaishuolto olisi sitten hoidettava ensi tilassa. Samoin se ilmastoinnin täyttö olisi myös edessä, kunhan kuivain on saapunut ja asennettu uuden lauhduttimen kera paikoilleen.


Kommentit

  1. Kiva lukea, mitä kaikkea tuokin sisälsi. Meidän isän autolle on myös tulossa katsastus lähiaikoina. On sitä nyt tässä hieman laittanut kuntoon, ettei vain tulisi hylky. On onneksi osaava käsistään, niin ei useinkaan tarvitse korjaamolle viedä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti