Koittipa melkoinen keli ajella Lappeenrantaan, yksi liukkaimmista ja haastavimmista keleistä tänä talvena. Yksi oppi ainakin tuli: jääkelillä on aivan turha yrittää ajaa pelkällä takavedolla ilman lisäpainoa, meinasin löytää itseni ojasta jo alkumatkasta. Nelikkopäälle ja johan menosta tuli vakaata. Iltapäivällä ajelin sitten Auto-kiltaan nelipyöräsuuntausta ja päästömittausta silmälläpitäen sekä tsekkaamaan esittelyauton käytettyä nastarengassarjaa.
Vauriokorjaamon päällikkö sai saman tien auton sisään nelipöräsuuntaukseen, jota asentajaässä sitten kävi suoritamaan. Seurasin mittausta, koska ei ole aikaisemmin moista tullut nähtyä. Mittauksessa käytettiin Hunterin DSP 600-laitetta (muistaakseni) ja pienen hapuilun jälken oikea auton malli oli naputeltu sisään ja mittaus pääsi käyntiin. Mittauksen mukaan vasemman etupyörän aurausta piti korjata, muut kulmat olivat juuri oikeissa lukemissa. Hunterin ohjelmisto neuvoi asentajaa "kädestä" pitäen mitä piti milloinkin tehdä. Raidetangon säätö osoittautui asentajalle hieman haastavaksi, joten noin puolen tunnin kuluttua oli viimein saatu juuri oikea pyörän asento säädettyä. Noh, pääasia on kuitenkin tietää auton rungon sekä pyörien kulmien oleminen juuri niinkuin pitääkin ja näin on korjausehto katsastusta varten täytetty.
Nelipyöräsuuntauksen jälkeen autoon asennettiin alle Nokia Hakkapeliitta SUV 5 -nastarenkaat kokoa 235/75-15 eli mallin ns. ensiasennusrenkaat. Renkaat olivat varastossa lojuneet esittelyauton renkaat (valmistusviikko 33/08), joilla taisi olla yksi tai kaksi talvea autoiltu. Kahdessa renkaassa pintaa noin 9 mm ja kahdessa noin 8 mm eli ei aivan huonot. Aamuinen seikkailu jäisellä tiellä osoitti saman minkä edellinenkin omistaja oli havainnut: auton kitkarenkaat eivät sovi jäiselle tielle, vaan ovat ennemminkin maastoon sopivat kesä/syksy renkaat. Kiitos Auto-killan nopean toiminnan, sain nastat alle sama tien ja näin yksi turvallisuustekijä enemmän taskussa.
Ennen renkaiden ostamista aprikoin kuinka iso renkaan korkeuden ja kehän pituuden muutos mahtoi olla verrattuna nyt autossa oleviin 245/70-16 renkaisiin. Renkaiden koon vertailu antoi seuraavaa tietoa renkaiden eroista:
Tsekkasin tuolta Vianorin sivuilta, niin uusi Hakkapeliitta SUV 5 sarja makselee semmosta reilua viittä sataa sarja ilman asennusta. Nyt sain hieman edullisemmin koko setin vanteineen päivineen alle asenettuna eli minusta hinta oli ihan kodallaan.
Illan suussa kävin vielä tilaamassa autoon orggis rekisterikilven A-katsastuksen toimipisteestä Kouvolasta niin saan autoon saman numerosarjan mikä siinä olikin. Tuumasin, että 4 € lisähinta tuosta ei ole paha. Kilvet saapuvat n. 3 viikon kuluttua, toivottavasti kuitenkin auto on nopeammin valmis leimattavaksi.
Viikonloppuna sitten alkaa ohjaamon oikaisu yms. korityöt. Saa nähdä miten homma onnistuu.
Vauriokorjaamon päällikkö sai saman tien auton sisään nelipöräsuuntaukseen, jota asentajaässä sitten kävi suoritamaan. Seurasin mittausta, koska ei ole aikaisemmin moista tullut nähtyä. Mittauksessa käytettiin Hunterin DSP 600-laitetta (muistaakseni) ja pienen hapuilun jälken oikea auton malli oli naputeltu sisään ja mittaus pääsi käyntiin. Mittauksen mukaan vasemman etupyörän aurausta piti korjata, muut kulmat olivat juuri oikeissa lukemissa. Hunterin ohjelmisto neuvoi asentajaa "kädestä" pitäen mitä piti milloinkin tehdä. Raidetangon säätö osoittautui asentajalle hieman haastavaksi, joten noin puolen tunnin kuluttua oli viimein saatu juuri oikea pyörän asento säädettyä. Noh, pääasia on kuitenkin tietää auton rungon sekä pyörien kulmien oleminen juuri niinkuin pitääkin ja näin on korjausehto katsastusta varten täytetty.
Nelipyöräsuuntauksen jälkeen autoon asennettiin alle Nokia Hakkapeliitta SUV 5 -nastarenkaat kokoa 235/75-15 eli mallin ns. ensiasennusrenkaat. Renkaat olivat varastossa lojuneet esittelyauton renkaat (valmistusviikko 33/08), joilla taisi olla yksi tai kaksi talvea autoiltu. Kahdessa renkaassa pintaa noin 9 mm ja kahdessa noin 8 mm eli ei aivan huonot. Aamuinen seikkailu jäisellä tiellä osoitti saman minkä edellinenkin omistaja oli havainnut: auton kitkarenkaat eivät sovi jäiselle tielle, vaan ovat ennemminkin maastoon sopivat kesä/syksy renkaat. Kiitos Auto-killan nopean toiminnan, sain nastat alle sama tien ja näin yksi turvallisuustekijä enemmän taskussa.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference 245/70-16 172mm 375mm 749mm 2354mm 425 0.0% 235/75-15 176mm 367mm 734mm 2304mm 434 -2.1%
16" renkailla mittarivirhe oli 90 km/h nopeudessa -6,7 eli noin 7,5 % puhelimen GPS:n perusteella. Näillä 15" renkailla mittarivirhe lienee noin 9% luokkaa. Joka tapauksessa renkaat ovat nastarenkaat, kapeammat ja näin sopivammat talviseen keliin.
Tsekkasin tuolta Vianorin sivuilta, niin uusi Hakkapeliitta SUV 5 sarja makselee semmosta reilua viittä sataa sarja ilman asennusta. Nyt sain hieman edullisemmin koko setin vanteineen päivineen alle asenettuna eli minusta hinta oli ihan kodallaan.
Illan suussa kävin vielä tilaamassa autoon orggis rekisterikilven A-katsastuksen toimipisteestä Kouvolasta niin saan autoon saman numerosarjan mikä siinä olikin. Tuumasin, että 4 € lisähinta tuosta ei ole paha. Kilvet saapuvat n. 3 viikon kuluttua, toivottavasti kuitenkin auto on nopeammin valmis leimattavaksi.
Viikonloppuna sitten alkaa ohjaamon oikaisu yms. korityöt. Saa nähdä miten homma onnistuu.
Meillä myös nastarenkaat ovat suosiossa talvella. Nyt pitäisi käydä uudet kesärenkaat hakemassa rengasliikkeestä, kunhan tulee se aika että ne täytyy vaihtaa. Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa, tuolla autolla kun ei kuitenkaan niin usein ole edes ajeltu. Ei tosiaan ollut paha tuo 4 euron lisähinta!
VastaaPoistaHyvä juttu että onnistui. Meidän naapuri viimeksi vaihtoi meidän autoon talvirenkaat. Ensi vuonna voi olla, että joutuu viedä ammattilaiselle, joka tekee rengastyöt. Hän nimittäin muuttaa naapurista pois. Minä en itse vieläkään ole niitä oppinut vaihtamaan.
VastaaPoista