Uusi ihmetys konehuoneessa

Velipoika tuli piipahtamaan ja tuomaan pari ruuvia toiseen korjaushommaan liittyen. Samalla tutustuimme tarkemmin mitä Rangerin konehuone sisältää. Siirtoajossa huomasin, että tehot olivat kohdallaan enkä sen koomin ajatellut mistä moinen johtuisi. Tehtaan papereiden mukaan kone antaa 143 Hv ja maksimivääntö on 330 Nm:ää 1800 kierroksen kohdalla. Vääntöä autossa on kierrosalueella yli 300 joka hetki, eli kunnon työkone on kysymyksessä.


Auton konetila on hieman öljyinen, sillä kyljellään makoottaminen saa pientä valumisilmiötä aikaiseksi. Öljytikussa ei kuitenkaan ollut juurikaan vähentymisestä johtuvaa öljytason alenemaa. Ilmaputsarin avasin ja tarkastin, sillä siinä oli pintakin öljyinen. Hieman oli öljyä päässyt putsariinkin, mutta liekö tuo erityisen vakavaa. Pitää ostaa uusi putsari kuitenkin ensi tilassa.


Ihailin jo aikaisemmin hyvin tehtyjä sähkötöitä, hienosti on laitettu sulakkeet ja releet juuri ohjeiden mukaisesti paikoilleen. Tuo musta laatikko ei minulle aikaisemmin auennut, mikä ihme oikein on kysymyksessä. Velipojan ollessa todistajana avasin koneen muovit ja sinnehän ne ruiskulle johdot menivät ja näyttivät tekevät jonkinlaisen haaroituksen Rangerin omat johdon tilalle. Sitten alkoi sytyttää: jonkinlainen teholastu on pakosti kysymyksessä. Eikun webbiä esille ja sieltä alkoi löytyä vahvistusta asiaan.

En kuitenkaan löytänyt mitään tarkempaa tietoa minkä valmistajan tuote on kysymyksessä ja mitä tehoja koneesta nyt pitäisi irrota. Paree kysellä edelliseltä omistajalta, josko hänellä olisi tarkat tiedot vielä muistissa. Erityisesti kiinnostaa mikä on lastun vaikutus kulutukselle. Jos jollekulle tuo mystinen laatikko on tuttu, niin laittakaas tietoa tulemaan.

Kommentit