Purkua ja pientä korinsuoristamista kotikonstein

Pakollinen takavalon kulman oikaisu tapahtui kotikutoisesti vetotaljalla kiinnittäen toisen pään traktoriin. Takaluukku nimittäin ei mahtunut avautumaan, sillä valon alakulma oli työntynyt liikeradalle. Ei tuosta sen hienompi tullut, mutta kunhan saa uuden takavalon niin voi sitten muotoilla uudemman kerran peltiä istuvammaksi. Vedin samalla myös lavan reunaa muutaman millin ulospäin, jotta luukulle jäi väliä sivuun.


Päätin aloittaa valmistelun isommalle oikomisoperaatiolle ja poistella esteitä. Aloitin poistamalla muovisen levikkeet etu ja taka lokasuojasta. Muovit olivat saaneet jonkinverran iskuja ja useat tartunnat olivat murtuneet, liekö näistä enää paikallaan pysyviä saa. Muovien alta paljastui uutta peltiä, ei tosin sen suorempaa kuin mitä voi olettaakaan.



Seuraavaksi aloin purkamaan ohjaamon verhousta. Onnex olin ostanut aikaisemmin verhoilun purkamiseen tarkoitetut kätevät lisätyökalut Kouvolan varaosasta, niin tällä kertaa kaikki kiinnikkeet lähtivät ehjinä pois. Verhoilun alta pystyi tarkemmin muodostamaan käsityksen minkäasteiset vauriot pinnan alla ovat. Alla olevassa kuvassa näkyy ehkä oikea sivu.


Oheinen kuva taas on vammautuneesta vasemmasta sivusta. Kuvista on aina vaikea päätellä vamman vakavuutta, mutta tarkkasilmäinen kyllä huomaa tapahtuneet muutokset. Salamavalon heijastumasta voi nähdä, että viallinen on selvästi taipunut pystympään.


Alla olevan kuvan vasen reuna loistaa vaaleana, sillä katto on tuosta kohdasta noussut kuprulle. A-palkin yläosa on myös aavistuksen irti pellistä ja tästä on aihetunut ikkunan kaareen mutka.

Oheisessa kuvasssa näkyy parhaiten miten katon sivu on työntynyt sisäänpäin ja oheinen kolmiotuki on vääntynyt kiinnityskohdistaan.


Ilman sen suurempaa kokemusta auton oikomisesta, ei näytä erityisen vaativalta operaatiolta nykäistä katon kulma kohdalleen ammattitaitoisen sepän käsissä.

Kommentit